Skip to main content

TOPS Green Thumbs - Radishes (part 6)

I promise, this is the last post about experimenting with radishes :-) By now, you probably got enough of it, but we are still ... learning and Jaś is still quite interested in observing his tiny plants grow.

This week we finished all previously started experiments. Let's take a look at them:


DAY 21 - SUNDAY
GEOTROPISM

After two days we were able to observe which part of the plant is positively (roots) geotropic and which negatively (hypocotyl).


DAY 22 - MONDAY

GROW, GROW, GROW - GRAPH

After carefully observing the growth of four seedlings and making notes of how many millimeters they have grown each day, it was time to make a growth graph for each seedling.
It turned out that our seedlings were growing much faster than the examples shown in book.



LIVING SPACE

This experiment was started on day 5. Now the plants have grown and are ready to be analysed, and just as predicted the seedling that were growing in overcrowded conditions are smaller and weaker and the one growing by itself is strong and much bigger with developing true leaves.






DAY 24 - WEDNESDAY

TOXIC STRESS

Let's check what happened to the seeds in vinegar, saline water and clear water?



 
DAY 26 - FRIDAY

GRID WORK




From the pictures below you can see how our radishes have grown over 3 weeks:



HYDROTROPISM

We were observing the reaction of growing roots to the change in moisture. The roots once they got to the dry glass of the jar started growing upwards, they did not want to "leave" the wet paper towel.



SEED LEAF OR TRUE LEAF

There was one more experiment for the last day of our study - it was about leaves.
Did you know that true leaves start growing after 2 weeks? In the beginning there are no leaves, just cotyledons, which are heart shaped, have less veins and smooth edges.


 
The month long lesson on sprouting and growth of radishes (and plants in general) has come to an end.

Comments

Popular posts from this blog

Animals Classification Lapbook

Last week Jaś has been very busy working on the animal classification lapbook. Lately it's been very difficult to get him interested in doing any kind of project, but to my surprise he has finished this lapbook in just a few days! I am really proud of him. I used a ready lapbook template from the wonderful Homeschool Share website, but I asked Jaś to writ all the information in his own handwriting instead of just printing the prepared text. Here are the photos of his lapbook: Jaś adding the finishing touches to the lapbook cover: Lapbook cover: The inside of the lapbook: Inside 'Classifying Living Things ': Animals with and without backbones are called:  Inside 'What are the four main Invertebrate Classes?': Inside 'What are the five Vertebrate Classes?': Mollusk characteristics Annelid characteristics: Arthropod characteristics: Echinoderm characteristics: Fish characteristics: Reptile char

Skąd się bierze 13-ty miesiąc w roku?

Tak zwany kalendarz chiński jest kalendarzem księżycowo-słonecznym, gdyż jest oparty na ruchu księżyca i słońca. Często jest też nazywany kalendarzem księżycowym, kalendarzem rolniczym 農曆 [nónglì] , kalendarzem Yin 陰曆 [yīnlì] lub też starym kalendarzem 舊曆 [jiùlì]. Czy wiecie, że czasami w kalendarzu księżycowym jest 13 miesięcy? I właśnie w tym roku będziemy mieć taką sytuację. Miesiąc to czas pełnego obrotu Księżyca wokół Ziemi. Księżyc okrąża Ziemię w ciągu 27,3 dnia. Z kolei Ziemia okrąża Słońce w 365 dób, 5 godzin, 48 minut i 46 sekund. Po obliczeniach okazuje się, że jeden rok słoneczny równa się 12 7/19 miesiąca księżycowego lub też 19 lat słonecznych równa się 235 miesiącom księżycowym. Jest to podstawa kalendarza księżycowo-słonecznego, a więc również kalendarza chińskiego. Innymi słowy: Chiński kalendarz opiera się na fazach księżyca. Miesiące chińskie zaczynają się od nowiu i pełnia księżyca wypada 15 dnia miesiąca. Ponieważ nów jest co 29½ dnia, chińskie miesiące kale

Fryderyk Chopin - lapbook

Po powrocie na Tajwan zabrałyśmy się ostro za naukę. Pierwszym projektem, który Ania zrobiła był lapbook o Chopinie. Przygotowując się do wykonania lapbooka, Ania wysłuchała wielu utworów Chopina, a także przeczytała (lub wysłuchała) poniższych opowiadań i książek o tym wielkim kompozytorze. Znalazłam też kilka pocztówek kupionych przy okazji wizyt w Żelazowej Woli i w Muzeum Chopina w Warszawie. W końcu do czegoś się te pocztówki przydały. Niektóre części do lapbooka znalazłam na stronie Teachers Pay Teachers u Hord Arsalan ( TUTAJ ). Strona tytułowa: Lista niektórych wysłuchanych utworów Chopina: Rodzina Fryderyka Chopina: Z tyłu lapbooka znajduje się oś czasu z najważniejszymi datami z życia Chopina: Jak widać, jak zawsze mieszamy języki, głównie polski i angielski. Ani nie robi różnicy czy uczy się po polsku czy po angielsku, tak więc jej notatki i projekty są również dwujęzyczne.